In de rubriek ‘Collega’s aan het woord zet het Avonturenpark collega’s in de spotlights. Deze keer een interview met Thijs Valk (22). De teamcaptain horeca geniet vooral van de afwisseling in zijn baan en houdt ervan om de gasten het naar hun zin te maken. “Het is de kunst om het eten en de drankjes zo snel én goed mogelijk uit te serveren!” verklapt Thijs.
Sinds 2020 is Thijs actief als teamcaptain horeca en geeft hij leiding aan de horecamedewerkers op de horecapunten van het park. Hij draait operationeel mee en is onder meer verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de omzet van zijn team. “Het frituren bij Kapitein Baba’s en Bella’s vind ik één van de leukste dingen om te doen. Vooral tijdens de spitsuren, als het druk is en je samen met je collega’s flink aan de bak moet! Het is voor ons dan de kunst om het eten snel én goed mogelijk uit te serveren.”
“Mijn plezier krijg ik achteraf, als ik de vrolijke gezichten zie van de gasten. Soms lopen ze even langs het afhaalloket om ons spontaan een compliment te geven. “Het heeft heerlijk gesmaakt!” of “Wat is het snel klaar!” krijgen we dan te horen.”
Achter de schermen
Op 16-jarige leeftijd kwam Thijs binnen bij Avonturenpark Hellendoorn. Toen hij een oproep op de Facebookpagina van het Avonturenpark zag verschijnen, twijfelde hij geen moment en besloot hij te solliciteren. “Tijdens mijn sollicitatie werd ik door de teamleiders gevraagd om het horecateam te versterken, want ze vonden de functie horecamedewerker meer bij mij passen. Het leek mij wel iets, om achter de schermen te werken op een park en lekkere menu’s te bereiden voor de gasten”, zo vertelt de teamcaptain horeca.
Beginner
“In het begin vond ik het kassawerk lastig. Bij de kassa moet je goed weten uit welke dranken en snacks de menu’s bestaan en vervolgens moet je de juiste knoppen intoetsen. Daar moet je wel even handigheid in krijgen! Het was heel fijn dat mijn collega’s mij op weg hielpen en af en toe bijsprongen. Na een paar weken mocht ik als snackrunner bonnen aflezen en bestellingen uitserveren.” In de loop van het seizoen volgde hij een gastvrijheidstraining. ,,Ieder moment draagt bij aan de beleving!”
Plezier
In 2020 werd Thijs benoemd tot teamcaptain horeca. Als teamcaptain mag hij diverse taken uitvoeren: van het aansturen van collega’s tot het afhandelen van klachten. “In de jaren daarvoor was ik al wel eens gevraagd om te vallen. Natuurlijk gaat er soms weleens wat mis, maar probeer het op een nette manier met de bezoeker op te lossen.” Als tip geeft hij daarom mee: “Probeer behulpzaam te zijn waar het kan, blijf rustig en luister naar het verhaal van de gast. Overigens is het zo dat het voor jezelf ook prettiger werken is, als je plezier hebt in je werk!”
“Tevreden gasten komen terug”
“Tevreden gasten komen terug en daarom wil je kwaliteit leveren. Het eten en drinken moet zo snel mogelijk bij de gast op de tafel staan, al levert dat soms de nodige uitdagingen op. Tijdens schoolreisjes liggen de piekuren vaak tussen 12.00 en 13.00 uur, het moment waarop de klassen patat en ranja afhalen bij Baba’s of Bella’s. Gelukkig werken we op reservering en verdelen we de taken onderling goed. In overleg met de teamleider hanteren we een vast schema, met precies twintig minuten tussen de groepen in.”
“In de zomerdagen van het hoogseizoen zien we vooral gezinnen met kinderen. ’s Morgens halen de ouders meestal koffie en rond het middaguur gaan de families voor een groter menu. Ze sluiten de dag vaak af met een losse snack: van ijsjes tot frikandellen!”
“Geen dag is hetzelfde”
“Voor mij is geen werkdag hetzelfde. De ene keer neem ik bestellingen op, de andere keer sta ik achter de kassa. In de rustige uren maken mijn collega’s en ik de keuken schoon en controleren we de voorraad, tussen de bedrijven door praten we met elkaar. Tegen sluitingstijd is het wel altijd hetzelfde, dan ruimen we het terras op en maken we samen de keuken schoon. Na het werk gaan we gezellig met z’n allen nazitten. Vaak praten we ook na en sluiten we de dag relaxt af!”
Fooienpotfeest
“De personeelsfeesten zijn het mooiste aan het werk bij het Avonturenpark. Als de situatie het toelaat, hebben we elk jaar twee feestjes. Bij de horeca hebben we zelfs nog het Fooienpotfeest”, vertelt Thijs vrolijk. “Dit feest wordt georganiseerd door een aantal horecamedewerkers, met de opbrengst van de opgehaalde fooi. Wat ook wel mooie herinneringen zijn, zijn de vele gezellige ritten in de golfkar!” aldus Thijs.
Toekomst
Zijn passie voor horeca en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgden ervoor dat hij ‘met veel plezier’ werkzaam is als teamcaptain én teamleider. Naast zijn werk op Hellendoorn is Thijs als assistent-accountant actief bij een accountantskantoor in Enschede. “De nauwkeurigheid en stressbestendigheid komen beslist van pas in mijn nieuwe baan. Zolang ik plezier beleef aan mijn werk op het Avonturenpark, ga ik in 2022 ongetwijfeld door!”
ZIJKOLOM 1
Über die Grenze
“Ieder jaar komen er veel Duitse gasten op het Avonturenpark. Door goed te luisteren naar de gesprekken tussen collega’s en gasten, heb ik mij een paar standaardzinnen eigen gemaakt. Hoewel ik nog steeds geen vloeiend Duits spreek, red ik mij inmiddels aardig”, aldus Thijs.
ZIJKOLOM 2
Titanenstrijd
Ieder seizoen vinden er wedstrijden plaats tussen de horecateams van Kapitein Baba’s en Bella’s. “Daarbij gaan we de strijd met elkaar aan om als hoogste van de dag te eindigen. Doel is om de onderlinge competitie te vergroten en de gezelligheid tussen de teams te vergroten. In bredere zin: het vergroten van het plezier in het horecateam. Voor mij is het een mooie manier om scherp te blijven én contact te houden met de gasten!”
ZIJKOLOM 3
Hecht team
“We staan met een hecht team achter de schermen. Iedereen werkt ontzettend hard en we leren veel van elkaar! We zien elkaar buiten werktijd ook”, zegt Thijs met een lach op zijn gezicht. “In mijn eerste jaar was ik heel rustig. Dat veranderde nadat ik meer verantwoordelijkheid kreeg en stressbestendiger werd. Inmiddels red ik mij overal!”